Tryck ”Enter” för att hoppa till innehåll

Köpvillkor

Allmänt om Subversivt och våra tjänster

Sajten Subversivt ägs och drivs av Grensman & Grensmans AB, som därmed är juridiskt ansvarig för alla åtaganden gentemot dig som kund. 

Dessa allmänna villkor gäller för privatpersoner (konsumenter). För företag, organisationer och myndigheter där respektive organisation är fakturamottagare, se: Allmänna villkor för utbildningstjänster 2024 respektive Allmänna avtalsvillkor 2024.

Dessa villkor gäller inte för utbildningarna Certifierad kommunikatör, Certifierad digital kommunikatör samt Certifierad kvalificerad administratör. Villkor för dessa finner du i anslutning till din bokning av dem.  

Grensman & Grensmans AB
Org. nr: 556893–4748

E-post: info@grensmans.se
Telefon: +46 (0)76-900 30 61

Post- och besöksadress
Grensman & Grensmans AB
Galtuddsvägen 16
179 62 Stenhamra

Om våra tjänster

Subversivt är en webbplats innehållande samhällskritik, opinionsjournalistik och informationsspridning och närliggande formulerat av Hanna-Karin Grensman.

Vi webbplatsen subversivt.se säljer vi tjänster och produkter med leverans inom Sverige (i första hand). Där kan du också kostnadsfritt ta del av vår kunskapsbank och andra resurser. Webbplatsen är tillgänglig via alla vanligt förekommande digitala enheter, så som dator, telefon och surfplatta.

Vi gör vårt bästa för att den information som finns på webbplatsen och andra tjänster ska vara korrekt och rättvisande, att de tjänster vi erbjuder ska möta dina förväntningar samt att allt runt dessa ska fungera så bra som möjligt.

Vi kan dock inte garantera att alla tjänster fungerar felfritt vid varje givet tillfälle. Det beror bland annat på att vi är beroende av att uppgifter från dig och från andra leverantörer (så som drift av webbplatsen, betallösningar och så vidare). Vi tar inte ansvar för om du som användare av någon anledning drabbas av kostnad eller annan skada i samband med att du använder våra tjänster.

När du använder våra tjänster gäller våra villkor.

Dina personuppgifter

Det är viktigt för oss att du som kund känner dig trygg när du handlar hos oss. I vår integritetspolicy kan du läsa om hur vi hanterar och skyddar dina personuppgifter.

När du väljer att köpa produkter och tjänster från oss behöver vi viss information från dig. Du ansvarar för att de uppgifter som du lämnar är korrekta och uppdaterade, till exempel att den e-postadress du anger kan användas för att kontakta dig.

Under vissa omständigheter kan du få inloggnings- och andra användaruppgifter. Du ska hantera dessa uppgifter som känslig information, eftersom du är ansvarig för de aktiviteter som sker via dina konton och liknande hos oss.

När du har registrerat dig på en av våra utbildningar kan vi komma mejla information som kan vara av intresse för dig. Om du inte längre vill ta emot detta så kan du avregistrera dig genom en länk i varje mejl.

Om du inte längre vill vara registrerad som användare hos oss, kontakta oss så tar vi bort dig.

Köpevillkor

På vår webbplats, subversivt.se, presenterar vi produkter och tjänster detaljerat för att du ska få bra, tydlig och rättvisande information. Trots detta kan det förekomma att information saknas eller är felaktig.

Om du har allmänna frågor eller frågor gällande en specifik tjänst eller produkt är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice via info@grensmans.se eller +46 (0)76-900 30 61.

Genomföra köp

För att genomföra ett köp behöver du vara över 18 år. Om du ännu inte fyllt 18 år kan du köpa produkter om du fått tillåtelse till detta av vårdnadshavare (förälder) eller om du på andra formella juridiska grunder har rätt att göra det.

Vi tar emot beställningar via subversivt.se samt via e-post och telefon. När du har genomfört din beställning förbinder du dig att bevaka din e-postadress eftersom all kommunikation rörande din order sker den vägen, inklusive bekräftelsemejl för ditt köp.

Grensman & Grensmans AB reserverar sig för slutförsäljning, förseningar, tekniska problem, framflyttning av utgivningsdatum och felaktig artikelinformation och liknande. Därtill förbehåller vi oss rätten att stryka en beställning om särskilda skäl föreligger.

Villkor för bokning av utbildningar och kurser

Subversivts utbildningar och kurser är öppna för alla (i mån av plats).

Vi erbjuder tre sorters utbildningar:

  • På plats: Utbildning som sker vid en bestämd tid och plats, med föreläsaren närvarande.
  • Distans: Utbildning via en mötesplattform (t.ex. Zoom) vid en bestämd tid, med föreläsare.
  • Online: Webbaserad utbildning för självstudier. Inga fasta tider eller träffar.

Du anmäler dig enklast till våra utbildningar via subversivt.se. Du kan också boka genom att skicka ett mejl till info@grensmans.se eller ringa oss på +46 (0)76-900 30 61.

När vi mottagit din anmälan räknas den som bindande, och du får en bekräftelse på ditt köp direkt i din e-post.

Vi kommer även skicka ut ytterligare mejl med information om din utbildning, inklusive praktiska detaljer, och vi har som ambition att påminna dig en kort tid innan utbildningstillfället så att du inte missar det.

Våra distansutbildningar levereras via plattformen Zoom, om inte annat anges på anmälningssida och i efterföljande informationsmejl. Bekanta dig gärna med plattformen innan tillfället samt säkerställ att du har tillräckligt bra uppkoppling, så att du kan ta del av utbildningen på ett bra vis.

Notera att det är ditt ansvar att säkerställa att du har all den information du behöver inför utbildningen. Kontakta kundtjänst via info@grensmans.se eller +46 (0)76-900 30 61 om du saknar något.

I kursbeskrivningen anger vi en utbildnings-eller kursansvarig, som är ansvarig för innehåll och utformning. För våra på plats-utbildningar och distansutbildningar är vår målsättning att denna person ska vara den föreläsare du möter. Vi förbehåller oss dock rätten att byta denne mot likvärdig föreläsare i syfte att säkerställa robusthet.

Priser och betalning

Priserna på produkter och tjänster anges i svenska kronor inklusive moms. Momsen är 25 procent på utbildningar och kurser samt produkter i allmänhet. För böcker är momsen 6 procent, undantaget e-böcker och nedladdningsbara ljudböcker som har 25 procent moms (digitala böcker räknas som en tjänst). I kassan kan du se det totala priset inklusive moms och eventuell fraktkostnad.

Du betalar alltid det pris som gällde när du lade din beställning, även om vi ändrar priset i e-butiken efteråt.

Vi erbjuder flera olika betalningsalternativ, så som fakturabetalning och direktbetalning. Vid fakturering skickas fakturan till den e-postadress du angivit. Alla fakturor har en förfallotid på 20 dagar.

Fraktsätt

Vi gör vårt bästa för att leverera så fort som möjligt, vanligen cirka fem vardagar efter att du lagt din beställning. Ibland kan tyvärr förseningar uppstå, vi reserverar oss därför för förseningar, och vi garanterar inte leverans till en viss dag. Om en produkt inte kan levereras i rimlig tid skickar vi ett mejl med information till dig.

För brev eller paket du inte hämtar ut tar vi ut en avgift på 299 kr (inkl. moms). Det är för att täcka kostnader så som administration, frakt, returfrakt och hantering. Notera att outlösta paket inte omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätt och retur

Som privatperson har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal (SFS 2005:59).

Den så kallade ångerfristen börjar gälla dagen efter att du tog emot eller hämtade ut varan. Har du köpt en tjänst, till exempel en utbildning, börjar ångerfristen gälla dagen efter du tecknade avtalet.

Om tidsfristen löper ut på lördag eller annan allmän helgdag (och julafton och nyårsafton) förlängs tidsfristen till därpå följande vardag.

Om du anser att varan eller tjänsten är felaktig ska du inte ångra köpet enligt ångerrätten, utan i stället reklamera. (Läs mer om det senare.)

Använd din ångerrätt

Om du vill använda din ångerrätt ska du meddela oss detta inom 14 dagar från det att du mottagit produkten eller skrivit avtal om tjänsten.

E-post: info@grensmans.se
Telefon: + 46 (0)76-900 30 61

Postadress:
Grensman & Grensmans AB
Galtuddsvägen 16
179 62 Stenhamra

Om du vill kan du kan du använda konsumentverkets blankett när du meddelar oss, men det är inte ett krav.

Undantag från ångerrätten

Ångerrätten gäller inte för dessa tjänster och produkter:

  • Om du har köpt en bok och valt att författaren ska signera den räknas detta som en specialanpassning, och du har därmed ingen ångerrätt.
  • Ångerrätten gäller inte för fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag och tid eller under en begränsad tidsperiod. Det innebär att om du bokar en på-plats-utbildning eller en distansutbildning så har du i normalfallet ingen ångerrätt.
  • För de fall ångerrätten ändå gäller för en utbildning så slutar den gälla när du påbörjat den.
  • Digitalt innehåll som du får omedelbar tillgång till har ingen ångerrätt. Det kan till exempel innefatta online-utbildningar, filmer och filer.
  • Om produkten eller tjänstens ändamål har ett samband med din näringsverksamhet gäller inte ångerrätten.
  • Om du köper något av oss på en marknad (eller liknande) och det totala beloppet du ska betala understiger 400 kr har du ingen ångerrätt.

Genomför din retur

Efter att du meddelat oss att du ångrat ditt köp ska du utan dröjsmål och senast inom 14 dagar skicka tillbaka produkten till oss.

Vi tar inte ut någon returavgift när du returnerar men du betalar själv för returfrakten. Du returnerar till följande adress:

Grensman & Grensmans AB
Galtuddsvägen 16
179 62 Stenhamra

Det är viktigt att du paketerar returen väl och bifogar en kopia på orderbekräftelsen eller annan information där ordernummer och kunduppgifter framgår. Saknas den informationen kan vi inte se att returen kommer från dig.

Återbetalning

När vi har tagit emot returen krediteras kostnaden för de varor du har skickat tillbaka. Vi kommer att skicka dig en uppdaterade faktura via e-post.

Om du redan har betalat för din order så kommer vi att kontakta dig för en återbetalning. Vi kommer att göra återbetalningen utan dröjsmål (normalt inom några dagar) från att vi har fått produkten i retur.

Returnerar du en oanvänd vara inom 14 dagar återbetalar vi hela beloppet. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer vi att göra avdrag på återbetalningen som motsvarar varans värdeminskning.

Reklamation

Om det är något fel på produkten eller tjänsten, till exempel att den är trasig eller inte motsvarar vår beskrivning, kan du reklamera den. Du kan bara reklamera ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns på varan när du köpte den, inte fel som orsakats av normal användning (slitage).

Du ska reklamera inom skälig tid efter att du upptäckte felet, senast inom tre år. Vi kommer i första hand att avhjälpa felet, i andra hand erbjuda dig en omleverans och i sista hand göra ett återköp.

När du reklamerar är det vi som står för returfrakten. Kontakta oss så hjälper vi dig att genomföra din reklamation.

E-post: info@grensmans.se
Telefon: + 46 (0)76-900 30 61

Postadress:
Grensman & Grensmans AB
Galtuddsvägen 16
179 62 Stenhamra

Ombokning och avbokning av utbildningar

Ångerrätt på utbildningar

Ångerrätten gäller inte för fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag och tid eller under en begränsad tidsperiod. Det innebär att om du bokar en på-plats-utbildning eller en distansutbildning så har du i normalfallet ingen ångerrätt. Inte heller gäller den för online-utbildningar eftersom du får tillgång till dem i samband med att du gör din bokning.

För de fall ångerrätten ändå gäller för en utbildning så avstår du från din ångerrätt ifall du påbörjar utbildningen och vi kommer att ta ut en kostnad för den del av utbildningen som redan utförts.

Omboka eller överlåta kursplats

Om du inte kan genomföra utbildningen enligt din bokning på grund av omständigheter utanför din kontroll, till exempel sjukdom, kan du välja att omboka till ett likvärdigt kurstillfälle utan extra kostnad. Du kan också välja att överlåta din plats till en annan deltagare.

Om du behöver avboka eller överlåta din plats, kontakta oss via info@grensmans.se eller +46 8 (0)76-900 30 61 så hjälper vi dig.

Ombokning kan enligt ovan kan i normalfallet ske en gång, och det nya tillfället ska vara inom 6 månader från utsatt ordinarie utbildningsdatum. I annat fall räknas det som avbokning. Du kan behöva ett underlag som styrker dina uppgifter, till exempel ett läkarintyg.

Avbokning

Har du inte ångerrätt eller om ångerrätten löpt ut kan du ändå välja att avboka kursen, till exempel om du blir sjuk.

Om du väljer att avboka utbildningen behöver du betala en administrativ avgift om 499 kr (inkl. moms), vilket motsvarar de kostnader som vi redan har haft för din bokning, och de kostnader vi har för att vi inte kunnat boka in en annan deltagare.

Har utbildningen redan startat kommer vi även att ta ut en kostnad för den del av utbildningen som redan utförts.

Om vi måste skjuta upp en utbildning

De flesta av våra utbildningar har en föreläsare, vilket innebär att vi kan tvingas byta kursdatum eller skjuta upp en utbildning, till exempel vid sjukdom. Vi strävar efter att ge dig besked om sådana händelser så tidigt som möjligt.

Om du inte kan delta på kursen vid den nya tidpunkten, hjälper vi dig att utan extra kostnad boka in dig på motsvarande utbildning vid ett annat tillfälle, alternativt krediterar vi 100 % av förskottsbetalad kursavgift mot en framtida kurs. På begäran kan vi även återbetala avgiften.

Vi ansvarar dock inte för andra kostnader, till exempel rese- och boendekostnader, eller för indirekta skador, även om vi fått kännedom om dessa.

När du använder våra tjänster

Syftet med att använda våra tjänster är öka din kunskap och kompetens. Du får inte använda dem i något annat syfte. Det är till exempel inte tillåtet att använda våra tjänster för att samla information om de utbildningar vi erbjuder för att skapa egna utbildningar och konkurrera med våra utbildningar.

Du har rätt att använda våra varumärken och annat material i den mån det krävs för att du ska kunna använda våra tjänster men inte i något annat syfte.

Du får inte medvetet förstöra för andra användare eller oss genom att till exempel göra bokningar och förfrågningar som du inte tänker genomföra. Du får inte heller använda vår webbplats för att kommunicera innehåll som andra kan uppleva som stötande, hatiskt, våldsamt eller annars kan vara nedsättande eller opassande, eller för brottslig verksamhet.

Om du bryter mot villkoren har vi rätt att avbryta din tillgång till vår webbplats och våra tjänster. Om ditt handlande medför att det uppstår kostnader för oss, kan vi komma att kräva dessa kostnader av dig.

Användande av utbildningsmaterial och upphovsrätt

Vårt utbildningsmaterial och eventuella metadata som medföljer eller levereras i samband med utbildning är skyddat av svensk och internationell upphovsrättslagstiftning och tillhör den eller de upphovsrättsinnehavare som finns angivna på materialet.

Grensman & Grensmans AB upplåter till användaren av kursmaterial och e-learning en icke-exklusiv och icke-överlåtbar nyttjanderätt att använda produkten (mjukvara, inloggning till tjänst eller kursmaterial) och tjänsten enligt följande:

Det innebär att det material som du får tillgång till under din utbildning har du generellt rätt att använda för privat bruk.

Om material levereras som en tjänst (software as a service) eller som mjukvara (produkt)
gäller en användarlicens per bokad kursplats respektive en installation och konto per användarlicens. Användarlicensen kan inte överlåtas till annan person.

Övrigt

Om vi ser ett behov av att överlåta våra rättigheter och skyldigheter enligt de här villkoren till en annan part, till exempel ett bolag i vår koncern eller en köpare av vår verksamhet, så förbehåller vi oss den rätten, förutsatt att den nya parten kan förväntas fullgöra sina skyldigheter gentemot dig på ett tillfredsställande sätt.

Vid behov kommer dessa allmänna villkor att justeras. Om det sker ändringar som vi bedömer är av vikt för dig som kund, kommer dessa att kommuniceras via webbplatsen och genom e-post till den adress du angett.

Har du frågor kring innebörden av detta avtal eller hur du ska hantera ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Grensman & Grensmans AB följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Mer information om hur man anmäler till Allmänna reklamationsnämndens finns på deras webbplats.

Senast uppdaterad: 2024-07-01